|
Tausta
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja liikenne- ja viestintäministeriön asetusluonnoksesta Liikenne- ja viestintäviraston liikennettä koskevista maksullisista suoritteista. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2026 alusta.
Maksut sisältävään liitteeseen ehdotetaan kattavasti lähes kaikkiin ilmailun, merenkulun, raideliikenteen ja tieliikenteen suoritemaksuihin noin 10 – 30 % maksukorotuksia, yksittäisiin suoritteisiin tulisi tätä merkittävämpiä maksukorotuksia. Lisäksi asetuksen liitteeseen tehtäisiin lakimuutoksiin perustuvien uusien suoritemaksujen lisäyksiä ja yksittäisiä muita muutoksia sekä teknisiä tarkennuksia ja korjauksia.
Liikenne- ja viestintäviraston maksujen korotuksilla varmistettaisiin maksuperustelain mukainen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus.
Lausuntopyynnön mukaan tieliikenteen maksulliset suoritteet olisivat suurelta osin samat kuin nykyisen asetuksen suoritteet. Suoritemaksuja korotettaisiin lähes kauttaaltaan. Lausuntopyynnössä todetaan, että tieliikenteen suoritteiden kustannusvastaavuus toteutui vuonna 2024 alijäämäisenä (95 %) ja kuluvan vuoden osalta ennakoidaan sen olevan 91 %, johtuen kustannusten kasvusta ja ennustettujen tuottojen laskusta vuoteen 2024 verrattuna. Ensi vuodelle ja tuleville lähivuosille kustannuksiin odotetaan merkittävää lisäystä. Maksuja on edellisen kerran laajemmin päivitetty vuoden 2022 alusta. Ensi vuoden kustannusvastaavuuden tarkentuvaksi ennusteeksi on arvioitu 100 %.
Lausuntopyynnön mukaan viraston maksullisen toiminnan tuotoilla varmistetaan kansalaisille ja muille toimijoille välttämättömien palveluiden tuotannon henkilöstö-, tietojärjestelmä- ja muut resurssit. Viraston toimintaympäristöön vaikuttaviksi muutoksiksi lausuntopyynnössä nostetaan erityisesti häiriöttömyyden, jatkuvuuden hallinnan ja varautumisen sekä kyberturvallisuuden kasvaneet vaatimukset, ja niiden edellyttämä lisäresursoinnin tarve. Nämä yhdessä mm. tekoälyn käyttöönoton kanssa lisäävät myös viraston tietojärjestelmien kehitystarpeita ja -panostuksia. Viranomaistyön kustannuksia lisäävät lausuntopyynnön mukaan myös lainsäädännöstä, EU-sääntelystä ja kansainvälisistä sopimuksista tulevat uudet tehtävät ja vaatimukset, jotka vaikuttavat lupien ja hyväksyntöjen käsittelyyn sekä valvontaan. Maksujen korotustarvetta on perusteltu myös yleisen tason mukaisilla palkankorotuksilla ja viraston käyttämien palveluntarjoajien kustannusten nousulla.
Logistiikkayritysten Liiton näkemykset
Logistiikkayritysten Liitto ry:n 27 jäsenet ovat johtavia logistiikkayrityksiä, joiden erikoisalaa ovat kuljetusjärjestelmät, terminaali- ja varastotoiminnot sekä logistiikan kokonaisjärjestelmät. Jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2024 oli yli miljardi euroa. Logistiikkayritysten Liitto ry:n jäsenillä on keskeinen rooli Suomen yhteiskunnan toimivuuden turvaamisessa.
Logistiikkayritysten Liitto painottaa tehokkaan ja toimivan logistiikan kriittisyyttä Suomelle. Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat entisestään korostaneet Suomen riippuvuutta kansainvälisistä markkinoista ja verkostoista, sekä sujuvien toimitusketjujen merkitystä Suomen kilpailukyvylle. Tuoreimman Logistiikkaselvityksen mukaan logistiikkakustannusten osuus bkt:sta vuonna 2022 oli 12,5 prosenttia, kun vuonna 2019 vastaava luku oli 10,7 prosenttia.
Logistiikkayritysten Liitto pitää sinänsä ymmärrettävänä periaatetta, jossa viranomaismaksujen perustana on 100-prosenttinen kustannusvastaavuus.
On kuitenkin erittäin valitettavaa, että monet tieliikennettä koskevat maksut ovat nousemassa vuonna 2026 13-18 %, tieliikenteen kansainvälisten kuljetuslupien maksut keskimäärin jopa 30 %. Maksutasojen korotusprosentti ylittää merkittävästi yleisen inflaation tai kuluttajahintojen nousuvauhdin.
Logistiikkayritysten Liitto pitää erittäin tärkeänä, että maksuihin liittyvä viranomaistoiminta, tietojärjestelmien ylläpito ja kehittäminen sekä viranomaisresurssien käyttö on mahdollisimman tehokasta, jotta vastaavilta maksutasojen kertaluontoisilta nousuilta voidaan tulevaisuudessa välttyä.