Ajankohtaista

Uutiskuva

Logistiikkayritysten Liiton ja muiden järjestöjen lausunto komission tiedonantoon Yritysajoneuvokannan vähähiilistämiseksi

11.04.2025
E-kirjeluonnos; Yritysajoneuvokannan vähähiilistäminen Kiitämme mahdollisuudesta tutustua E-kirjeen luonnokseen, joka liittyy komission tiedonantoon yritysajoneuvokannan päästöjen vähentämisestä. Tiedonanto liittyy maaliskuussa julkaistuun ajoneuvosektorin kanssa käytävään vuoropuheluun...
Lue lisää
Uutiskuva

SKAL ja Logistiikkayritysten Liitto: Päästökaupparatkaisussa Suomen etu ensin

08.04.2025
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Logistiikkayritysten Liitto ry kehottavat hallitusta huolehtimaan, että vuonna 2027 voimaan tulevan liikenteen päästökaupan tulot ja ilmastorahastoon liittyvä Suomen saanto ohjataan liikenteen päästöjen vähentämistoimiin. SKAL ja Logistiikkayritysten Liitto...
Lue lisää
Uutiskuva

Logistiikkayritysten Liiton näkemykset päästökauppatulojen ja sosiaalisen ilmastorahaston käyttöön

25.03.2025
Polttoainejakelun päästökauppa tulee voimaan 1.1.2027. Päästökaupan voimaantulo sallii päästökauppatulojen palautuksen jäsenmaille. Direktiivi jättää melko paljon kansallista liikkumavaraa rahan käytössä. Myös Sosiaalisen ilmastorahaston tavoite on vähentää päästökaupan negatiivisia vaikutuksia, erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville kotitalouksille, mikroyrityksille ja liikenteen käyttäjille, sekä edistää irtautumista fossiilisista polttoaineista.
Lue lisää
Uutiskuva

Logistiikkayritysten Liiton lausunto Liikenne12-suunnitelmaan

03.03.2025
Liikenne 12 on strateginen suunnitelma liikennejärjestelmän kehittämisestä vuosina 2026-2027. Sen visio ulottuu vuoteen 2050, tarkoitus lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämisessä. Logistiikkayritysten Liitto pitää lausunnossaan tärkeänä 1) Väylien, erityisesti tiestön ja siltojen, kunnossapitorahoituksen nostamista ja pitkäjänteisyyttä yli hallituskausien, 2) Taukopaikkojen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakelu- ja tankkausinfran kehittämiseen panostamista ja ao. kehittämisryhmän perustamista, 3) Eri päätösten yritysvaikutusten selvittämistä sekä 4) EU-tason rahoituksen varmistamista liikenneverkolle ja CEF-tyyppisen rahoitusinstrumentin säilyttämistä.
Lue lisää